diumenge, 16 d’agost del 2020

La ciutat i la ciutat, de China Miéville

 

És força curiós com vaig arribar a aquest llibre: Me’l va recomanar un altre llibre. Llegint “Els àngles em miren” de Marc Pastor en cert moment un dels protagonistes en parla i el recomana. A més té una molt bona traducció a català, per tant m’hi vaig llençar de dret.



El llibre és la típica novel·la negra amb un assassinat a descobrir, la gran diferència és el context: Tot passa en una ciutat partida en 2, són dues ciutats que conviuen en el mateix espai físic, on segons el carrer on estiguis et trobes en una ciutat o una altra. Són 2 ciutats molt emmaranyades (al mateix carrer et pots trobar cases de les dues ciutats) on les persones si són d’una ciutat o una altra vesteixen, parlen i viuen de forma molt diferent. Mantenir les dues ciutats diferenciades es basa en què les persones d’una ciutat no poden ni parlar ni veure les de l’altra, han de fer veure que no les veuen. I ho han de complir, ja que hi ha una policia omnipresent anomenada “la ruptura” que quan veu algú incomplint s’emporta la persona que ha "comès ruptura" per no tornar mai més.

El principal problema de la novel·la és entendre el concepte de les dues ciutats. No sé si m’he explicat, però al llibre no t’ho expliquen de cop i al principi es fa tot un xic confús. Un cop superes l’escull conceptual el llibre és bo. La investigació per assassinat (que portarà al detectiu a passar la frontera per anar a l’altra ciutat) és interessant, i un cop entens les dues ciutats, el concepte és molt interessant i dona molt de joc. Li poso un notable

2 comentaris:

  1. Un gènere que no toco massa, novel·la negra, des dels meus dies d'adolescent, quan llegia Agatha Cristie. És el gènere preferit de la meva mare, que s'està llegint la sèrie de Camilla Läckberg, i a qui li vaig regalar el primer llibre de 'La trilogía del Baztán' (Dolores Redondo), una novel·la negra de molt d'èxit que trascorre en un petit poble de Navarra, Elizondo. Té la gràcia que t'introdueix en la cultura basca i els seus mites, de bruixes, màgia negra i molta superstició. No puc valorar el llibre perquè no me l'he llegit, però vaig veure les pel·lícules (les tens a Netflix) i tenen algunes coses bones (l'actriu principal, la trama, el context) i d'altres menys bones (alguns secundaris bons però amb papers molt pobres, certa previsibilitat). Distreu i prou, que sovint ja és molt. T'ho dic per si t'interessa... La trama que descrius de 'La ciutat i la ciutat' em sembla molt interessant, em motiva! Ho tindré en compte. Per cert, no ets l'únic que ha arribat a un llibre a través d'un altre llibre... em passa molt sovint amb novel·les d'assaig, però també m'ha passat amb novel·les de ficció. De fet, és el camí pel que he arribat a alguns clàssis :-)

    ResponElimina
  2. He sentit a parlar de la trilogia de Baztan, potser algun dia cauen. Pel que he sentit, els llibres són força millor que les pel·lícules per tant intentaré evitar Netflix

    ResponElimina