dimarts, 28 de desembre del 2021

Seven Brief Lessons on Physics


Em vaig comprar aquest petit llibre (té 75 pàgines) en una llibreria de segona mà, mentre passejava per Venècia a finals d’octubre. No pensava llegir-me’l aquells dies de vacances, però com que m’havia acabat ‘Breu història del món’ (de Gombrich) i aprofitant un viatge de tornada prou llarg el vaig començar. Me’l vaig acabar en un tres i no res, perquè va resultar tan interessant com fàcil de llegir. Rovelli fa un esbós en 7 capítols de les principals teòriques físiques descobertes els últims 120 anys. La relativitat especial, la relativitat general, la mecànica quàntica, el model estàndard de partícules i s’atreveix amb alguna teoria encara per confirmar com la gravitació quànticos de llaços. Sembla que es tracti merament d’una mirada ràpida i superficial —destinada a persones amb coneixements molt elementals de física— amb un propòsit de divulgació. No obstant, a partir del sisè capítol i, sobretot en l’esplèndit capítol final, el llibre comença a girar entorn de filosofia de la ciència. De com les teories físiques encaixen amb la nostra percepció de la realitat, què ens diuen del paper que juguem en el món on vivim, què som i a on anem com civilització. Ho explica amb una claredat i simplesa sorprenents tenint en compte que ho lliga als concepts abans introduïts en els capítols anteriors. Li poso un excel·lent perquè tot i el gran gust de boca amb el que em vaig quedar després de l’últim capítol, els primers capítols els hagués pogut fer més llargs i endinsar-se un pèl més en cadascuna de les teories i li hagués quedat una autèntica obra mestra de la divulgació de la física.

1 comentari:

  1. Com dic a les meves reflexions, si l'hagués llegit jo estic segur que els primers capítols m'haguessin agradat molt, però en canvi els últims els hauria trobat farregosos. Depèn de qui llegeix el llibre...
    No obstant ja saps que aquest llibre no me'l llegiré mai ;-P

    ResponElimina