dijous, 28 d’abril del 2011

Balzac i la petita modista xinesa


Em vaig llegir aquesta petita novel·la de Dai Sijie fa uns 2 mesos (últimament llegeixo més que no pas escric...) amb la curiositat de buscar una història de móns llunyans sense pretencions. I què em vaig trobar?

És un relat curt de només 163 pàgines (cosa que a mi personalment les novel·les curtes quasi sempre se'm queden com el seu nom indica, curtes) on ens explica una història on 2 adolescents xinesos considerats "intel·lectuals", en plena etapa de Mao Tse Tung, els separen de les seves famílies i els envien a un poble perdut a les muntanyes per dur a terme el s'anomena la "reeducació". Allí, en un món sense llibres, descubriran amagats unes novel·les prohibides pel règim.

És una novel·la distreta, amb certes pretensions (el llibre és una crítica a l'antic règim de Mao), on aprens de la història recent xinesa i intenta inculcar l'hàbit de llegir. És dolça i tendre... però tot i això... és una història que sé que em passarà desaparcebuda amb el temps, no té aquell punt que em faci tenir-la per especial.

Com he indicat a dalt, tinc una gran mania a les històries curtes, Sempre s'acaben quan amb prou feines començo a entrar a la història i això fa que no m'involucri en elles. Quasi sempre em decepcionen. Suposo que és el que m'ha tornat a passar amb aquesta novel·la. I no aprenc, segueixo llegint novel·les curtes...

En resum: la dóno de Correcte

Com a curiositat final: Com a gran fan declarat de Dumas, em va encantar que un dels llibres prohibits més àmpliament comentats és... El conde de Montecristo. Almenys amb això coincidim amb l'autor, la passió per aquesta gran novel·la!

2 comentaris:

  1. Montecristo prohibida? Serà perquè suposo un desafiament a l'autoritat i parla de la injustícia d'un sistema corrupte... però per això mateix censurarien mitja biblioteca!! En fi... si donen alguan raó per la censura ja m'ho diràs, tinc curiositat!

    ResponElimina
  2. Bé, la censura es basava en una "revolució cultural" en el que tot el que no anés amb el comunisme xinès era censurat. Això inclou novel·les que expressen formes de vida diferents al comunisme xinès... uséase quasibé totes les novel·les occidentals! Imagina't quin món debia ser! Ray Bradbury o George Orwell no van haver d'agafar les idees de gaire lluny!

    ResponElimina