divendres, 3 de maig del 2019

Soldados de Salamina


Image result for soldados de salamina

La coneguda batalla entre l'imperi persa del rei Xerxes i les polis gregues dóna nom a aquest famós llibre de Javier Cercas, publicat l'any 2001. La història es divideix en tres parts que l'autor narra des de la primera persona. És una novel·la inusual perquè a estones sembla un assaig, a estones una novel·la històrica. El tema central és l'afusellament de Rafael Sanchez Mazas, ideòleg de La Falange, i ministre sense cartera durant la dictadura de Franco. No obstant, el guió que segueix el llibre es correspon amb el procés que segueix Cercas per documentar-se i acabar escrivint la novel·la, incloguent-hi detalls de la seva vida privada, alguns dels quals són probablement ficció. En aquest sentit, podríem dir que també és, només en part, biogràfica. L'esforç documental que va fer Cercas per fer aquesta novel·la queda palès en la descripció que fa del final de la guerra civil. Des del meu punt de vista, un tret molt remarcable és la capacitat que té posar al lector en la seva pell i enganxar-lo en la seva recerca per esclarir els fets de l'afusellament de Sánchez Mazas. La primera part del llibre sorprèn i li demana al lector un esforç per situar-se en context (sobretot si no està familiaritzat amb aquest episodi de la guerra civil), la segona part és la que més descriu el personatge del llibre i mostra l'afany documental de Cercas, mentre que en la tercera part introdueix un personatge clau, Miralles. Aquest darrer capítol és el que t'enganxa i et té pendent fins al final, amb diàlegs molt memorables. Us podeu preguntar, per què la novel·la té aquest títol? La resposta la trobem al principi del llibre, just en el moment en que es desperta l'interès de Cercas per Sánchez Mazas. És una gran novel·la, la qualifico d'excel·lent.

4 comentaris:

  1. En aquesta novela vaig a contracorrent: No em va agradar gens.
    Primer perque no és una novela, és les vivències de l'autor fent recerca periodística, però te la colen com a novela. Per altra banda se'm va fer molt repetitiu, sempre tornant al mateix lloc, i tercer que no va aconseguir en cap moment que el tema m'interessés.
    Porser el meu error va ser llegir-lo sense saber què llegia (només sabia que era un èxit i que passava a Girona, terra natal meva).
    Torno al que he dit al comentari de El mapa del tiempo: Menys best sellers i més potenciar autors desconeguts

    ResponElimina
  2. Entenc perquè no et va agradar, i em veig a mi mateix fent un comentari semblant en un altre moment. Si busques una novel·la de ficció, amb grans històries trepidants aquest llibre no t'ho dóna. Tens raó que cal saber què vas a llegir. A mi em va agafar en un bon moment i ja he demanat que em deixen 'Anatomia de un instante' que, segons he llegit, va sobre el 23F.

    ResponElimina
  3. Pfff... tu mateix. Suposo que tornaràs a llegir com es va documentar i tal.
    Jo el que veig és una incapacitat per novelar el que ha estudiat i com quw explicar ras i curt les seves troballes dona per poques pàgines només troba la solució d'emmascarar la seva incapacitat novelant el seu avorrit diari personal
    M'acabo de quedar descansat...

    ResponElimina
  4. Hahahaha, l'Albert, l'amic d'en Cercas :-)

    ResponElimina